Parlamentarne Forum Bezpieczeństwa
Biuro Bezpieczeństwa Narodowego zaproponowało klubom parlamentarnym ustanowienie stałego forum w postaci cyklicznych konsultacji poświęconych najważniejszym problemom szeroko rozumianego bezpieczeństwa Polski.
Pierwsze spotkanie z przedstawicielami klubów parlamentarnych odbyło się w poniedziałek 26 listopada br. i poświęcone zostało omówieniu przebiegu oraz głównych rezultatów pierwszego w Polsce Strategicznego Przeglądu Bezpieczeństwa Narodowego. Planowane są kolejne spotkania z tego cyklu.
Samo spotkanie było trzecim – po uprzednich debatach z ekspertami oraz z publicystami i dziennikarzami – przedsięwzięciem BBN w ramach upowszechniania rezultatów Strategicznego Przeglądu Bezpieczeństwa Narodowego (SPBN). Rezultaty były wcześniej zaprezentowane Prezydentowi RP (we wrześniu br.), a następnie omówione i przyjęte na posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa Narodowego 8 listopada br.
W swojej prezentacji minister Stanisław Koziej zwrócił szczególną uwagę na omówienie propozycji działań strategicznych. Przedstawił wypracowane w tym względzie trzy opcje: możliwą opcję maksymalnego umiędzynarodowienia bezpieczeństwa Polski, opcję wymuszonej autarkii (samodzielności i samowystarczalności) strategicznej w dziedzinie bezpieczeństwa oraz rekomendowaną opcję zrównoważonego umiędzynarodowienia i usamodzielnienia Polski w sferze bezpieczeństwa. Opcja rekomendowana zakłada wzmacnianie więzi sojuszniczych oraz relacji dwustronnych z najważniejszymi partnerami, wraz z zapewnieniem niezbędnego poziomu samodzielności strategicznej państwa, zwłaszcza w sytuacjach trudnokonsensusowych, w których szybkie reagowanie sojusznicze mogłoby być wątpliwe..
W późniejszej dyskusji, z uwagi na zainteresowanie parlamentarzystów minister S. Koziej dokładnie omówił międzynarodowe uwarunkowania bezpieczeństwa Polski. Wskazał szczególnie na znaczenie NATO i UE oraz na strategiczne partnerstwa z kluczowymi sojusznikami (w tym z USA) jako zewnętrzne filary polskiego bezpieczeństwa. Odniósł się również do relacji z Rosją zarówno w kontekście dwu- jak i wielostronnym.
Dodatkowo omówił propozycje zawarte w przeglądzie, które wymagają podjęcia odpowiednich prac legislacyjnych. Pomyślne przeprowadzenie tego procesu wymaga bowiem znalezienia odpowiedniej większości wśród parlamentarzystów, gotowych poprzeć konkretne rozwiązania.
Uczestnicy spotkania z uznaniem wypowiadali się o rezultatach Przeglądu. W trakcie dyskusji wskazywano głównie na potrzebę integracji działań w dziedzinie bezpieczeństwa, szczególnie na szczeblu władzy wykonawczej.
Parlamentarzyści wskazywali również na potrzebę utrzymania stałego wskaźnika wydatków na obronność (1,95% PKB), podkreślając konieczność jego pełnego i efektywnego wykorzystania.
Z uwagi na duże znaczenie Strategicznego Przeglądu Bezpieczeństwa Narodowego, parlamentarzyści zwrócili się do Szefa BBN o przedstawienie informacji na temat rezultatów SPBN na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej Sejmu RP, co ma nastąpić w I kwartale 2013 r.
W spotkaniu udział wzięli posłowie: Jadwiga Zakrzewska (PO), Marcin Kierwiński (PO), Antoni Macierewicz (PiS), Bartłomiej Bodio (RP), Artur Dębski (RP), Andrzej Rozenek (RP), Mirosław Maliszewski (PSL), Stanisław Wziątek (SLD), Andrzej Dąbrowski (SP) i Andrzej Romanek (SP).
Kolejne spotkanie w tej formule planowane jest na początek 2013 r. i ma zostać poświęcone proponowanym zmianom w systemie kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP.
***
PRACE NAD SPBN (część III)
Zespół Koncepcji Działań Strategicznych, trzeci spośród czterech zespołów problemowych Komisji SPBN, rozpoczął pracę w lutym 2011 r. Jego głównym zadaniem było sporządzenie - na podstawie rezultatów prac zespołów 1 i 2 – koncepcji działań strategicznych (strategii operacyjnej) poprzez dokonanie identyfikacji i przeglądu możliwych i pożądanych kierunków działań strategicznych, służących osiąganiu celów określonych w scenariuszach przez zespół 2 we wszystkich rozpatrywanych dziedzinach/obszarach bezpieczeństwa narodowego. Realizacja zadania polegała na opracowaniu odpowiedzi na następujące pytania:
- Jakie mogą być generalne zasady i sposoby osiągania celów strategicznych przez Polskę w dziedzinie bezpieczeństwa w przewidywanych opcjach (scenariuszach) kształtowania się środowiska bezpieczeństwa i które z nich powinny być rekomendowane (przyjęte do realizacji) jako optymalne w perspektywie 20 lat?
- Jakie mogą być strategiczne zadania w obronnym sektorze bezpieczeństwa Polski (w dziedzinie obronności) w przewidywanych opcjach (scenariuszach) kształtowania się środowiska bezpieczeństwa i które z nich powinny być rekomendowane (przyjęte do realizacji) jako optymalne w perspektywie 20 lat?
- Jakie mogą być strategiczne zadania w ochronnych sektorach bezpieczeństwa Polski (w dziedzinie ochrony ludności i instytucji państwa) w przewidywanych opcjach (scenariuszach) kształtowania się środowiska bezpieczeństwa i które z nich powinny być rekomendowane (przyjęte do realizacji) jako optymalne w perspektywie 20 lat?
- Jakie mogą być strategiczne zadania w ekonomiczno-kulturowych sektorach wsparcia bezpieczeństwa Polski (w dziedzinie bezpieczeństwa społecznego, gospodarczego, infrastrukturalnego itp.) w przewidywanych opcjach (scenariuszach) kształtowania się środowiska bezpieczeństwa i które z nich powinny być rekomendowane (przyjęte do realizacji) jako optymalne w perspektywie 20 lat?
- Jakie opcje strategii operacyjnej powinny być zarekomendowane w poszczególnych scenariuszach kształtowania się warunków bezpieczeństwa oraz jakie wynikają z nich wymagania wobec systemu bezpieczeństwa narodowego?
Uwzględniając wypracowane przez Zespół Oceny Środowiska Bezpieczeństwa scenariusze, Zespół Koncepcji Działań Strategicznych zaproponował trzy opcje działań strategicznych: opcja maksymalnego umiędzynarodowienia bezpieczeństwa Polski, opcja autarkii (samodzielności i samowystarczalności) strategicznej w dziedzinie bezpieczeństwa oraz opcja zrównoważonego umiędzynarodowienia i usamodzielnienia Polski w sferze bezpieczeństwa.
Opcja maksymalnego umiędzynarodowienia zakłada maksymalne wykorzystanie na rzecz bezpieczeństwa Polski szans stwarzanych przez międzynarodowe organizacje. Opcja autarkii strategicznej opiera się na wzmocnieniu samodzielności potencjału obronnego i ochronnego kraju w kontekście kryzysu zbiorowej polityki bezpieczeństwa w Europie i we wspólnocie transatlantyckiej. Natomiast rekomendowaną w SPBN opcją jest zrównoważone umiędzynarodowienie i usamodzielnienie Polski zakładające wzmacnianie więzi sojuszniczych oraz relacji dwustronnych z najważniejszymi partnerami, wraz z zapewnieniem niezbędnego poziomu samodzielności strategicznej państwa.
Zespół realizował swoje zadania w dwóch etapach. Etap pierwszy polegał na przygotowaniu opcji strategii operacyjnej, natomiast etap drugi stanowiła weryfikacja wypracowanego przez zespół materiału na podstawie sprzężeń zwrotnych z rezultatami prac pozostałych Zespołów Problemowych.
Przewodniczącym zespołu był Paweł Świeboda. Zastępcą przewodniczącego był dr Tomasz Aleksandrowicz.
CZŁONKOWIE ZESPOŁU:
- Paweł ŚWIEBODA;
- dr Tomasz ALEKSANDROWICZ;
- prof. dr hab. Bolesław BALCEROWICZ;
- dr Bartosz BOLECHÓW;
- dr hab. Jarosław GRYZ;
- dr Janusz URBANIAK;
- prof. dr hab. Katarzyna I. ŻUKROWSKA;
- Anita KRZYŻANOWSKA – koordynator.
W toku prac zespół odbył trzynaście spotkań, w tym jedną konferencję plenarną. Dwa spotkania odbyły się wspólnie z Zespołem Systemu Bezpieczeństwa Narodowego. Przedstawiciele zespołu uczestniczyli także w czterech seminariach. Na potrzeby zespołu opracowane zostały trzy analizy dotyczące zagadnień związanych z sektorem energetycznym.
Wypracowane przez zespół koncepcje działań strategicznych stanowiły podstawę do dalszych prac dla Zespołu Systemu Bezpieczeństwa Narodowego, a także w ramach sprzężeń zwrotnych - dla pozostałych zespołów problemowych.