Szef BBN: "Mamy dobry projekt ustawy, przedstawiany w bardzo ważnym momencie" - Wydarzenia - Biuro Bezpieczeństwa Narodowego

03.03.2015

Szef BBN: "Mamy dobry projekt ustawy, przedstawiany w bardzo ważnym momencie"

3 marca br. na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie prezydenckiego projektu ustawy usprawniającej kierowanie obroną państwa w czasie wojny. Głosowanie nad przyjęciem ustawy przez Sejm i skierowaniem jej do Senatu odbędzie się w czwartek. Reprezentujący Prezydenta RP minister Stanisław Koziej podziękował posłom za dotychczasową prace nad projektem. Wyraził przy tym opinię, że zmiany wprowadzone w wyniku dialogu rządu, parlamentarzystów oraz BBN zaowocowały udoskonaleniem pierwotnych zapisów.

Jest to dokument, który nie wzbudza wątpliwości Prezydenta RP, rządu ani struktur dowódczych Sił Zbrojnych. Mamy dobry projekt przedstawiony w bardzo ważnym momencie dla Polski i mam nadzieję, że zostanie on bez zbędnej zwłoki przyjęty - mówił szef BBN.

Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia szefa BBN w Sejmie, podczas którego mówił on o istocie wprowadzanych zmian oraz ustosunkowywał się do pytań i stanowisk posłów.

 

Zainstaluj wtyczkę Flasha aby zobaczyć odtwarzacz.

 

Prezydent Bronisław Komorowski skierował projekt nowelizacji kilku ustaw, w tym ustawy o powszechnym obowiązku obrony do Sejmu w lipcu 2014 roku; pod koniec sierpnia odbyło się jego pierwsze czytanie na sali plenarnej, po czym projekt został skierowany do dalszych prac w Komisji Obrony Narodowej.

Reforma ma przede wszystkim na celu: zdefiniowanie ram czasowych obowiązywania kategorii konstytucyjnej „czas wojny”; doprecyzowanie kompetencji Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych; określenie zadań „kandydata” do mianowania na Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych oraz umożliwienie Prezydentowi RP korzystania z pomocy Szefa Sztabu Generalnego WP procesie kierowania obroną państwa.

Obowiązywanie "czasu wojny"

W projekcie proponuje się określenie ram czasowych obowiązywania konstytucyjnego terminu "czas wojny”. O ustanowieniu jego początku i końca Prezydent RP postanawiałby na wniosek Rady Ministrów. Rozwiązanie takie pozwoli na precyzyjne określenie przedziału czasowego, w którym będą mogły być stosowane istotne z punktu widzenia państwa i obywateli przepisy „czasu wojny”.

Kompetencje Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych

Kolejną zmianą jest doprecyzowanie kompetencji Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, będącego organem wykonawczym Prezydenta RP w zakresie kierowania obroną państwa. Zgodnie z projektem, Naczelnemu Dowódcy powinny zostać podporządkowane te wojska i jednostki organizacyjne, które są niezbędne do prowadzenia operacji obronnej w celu odparcia zbrojnej napaści na terytorium RP. Obecna regulacja jego uprawnień może być interpretowana jako przejęcie przezeń w czasie wojny wszystkich władczych kompetencji wobec całości Sił Zbrojnych RP, co oznaczałoby w istocie całkowite przejęcie roli i kompetencji ministra obrony narodowej.

Zadania "kandydata" na naczelnego dowódcę

Postuluje się także ustawowe określenie głównych zadań osoby wskazywanej przez Prezydenta RP, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, do mianowania na Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych. Pozwoli to na właściwe przygotowanie tej osoby do wykonywania zadań wynikających z kompetencji Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych. „Kandydat” powinien m.in. uczestniczyć w ćwiczeniach i grach strategicznych, a także brać udział w procesie planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych i przygotowania Wojennego Systemu Dowodzenia.

Zadania Szefa Sztabu Generalnego WP

W projekcie przewiduje się również poszerzenie kompetencji Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego na czas wojny, poprzez dodanie zadań dotyczących wsparcia Prezydenta RP w kierowaniu obroną państwa. Zapewni to ciągłość merytoryczną planowania, przygotowywania i realizacji zadań operacyjnych, także po powołaniu podległego Prezydentowi Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i przejęciu przez niego dowodzenia.