Sejm rozpoczął prace nad ustawą zwiększającą nakłady na obronność - Wydarzenia - Biuro Bezpieczeństwa Narodowego

04.03.2015

Sejm rozpoczął prace nad ustawą zwiększającą nakłady na obronność

Minister Stanisław Koziej uczestniczył 4 marca br. w posiedzeniu sejmowej komisji obrony, podczas którego rozpatrzone zostały projekty ustaw dotyczące zwiększenia nakładów na obronność. O zwiększeniu wydatków obronnych do poziomu 2 proc. PKB - zalecanego w NATO - mówili w ubiegłym roku prezydent Bronisław Komorowski oraz premierzy Donald Tusk i Ewa Kopacz. Podniesienie udziału wydatków obronnych w PKB to także wypełnienie zobowiązań ze szczytu NATO w Newport.

Podczas posiedzenia sejmowej komisji obrony narodowej, odbyło się pierwsze czytanie projektów nowelizacji Ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; komisja powołała także 10-osobową podkomisję do łącznego rozpoznania tych projektów. Sejmowa podkomisja zajmie się trzema projektami: rządowym i posłów PiS - o przeznaczaniu co najmniej 2 proc. PKB na obronność, a także autorstwa PSL, dotyczącym konieczności korzystania w modernizacji armii z polskiej myśli technicznej.

Zwiększenie wydatków obronnych ma być realizacją zapowiedzi z październikowego expose premier Ewy Kopacz dotyczących obronności. Skierowany w połowie lutego do laski marszałkowskiej rządowy projekt, opiniowany przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, zakłada przeznaczanie na obronność co najmniej 2 proc. PKB z roku poprzedniego, począwszy od 2016 r. Obecnie wskaźnik ten wynosi 1,95 proc. PKB, więc przyrost wydatków wyniósłby około 800 mln zł. Dodatkowe środki - przeznaczane na modernizację armii - MON wydawałby w znacznej części w krajowym przemyśle zbrojeniowym, skonsolidowanym w zeszłym roku w Polskiej Grupie Zbrojeniowej, na czym skorzystałby też krajowy rynek pracy.

Rządowy projekt  zakłada ponadto zmianę cyklu programowania rozwoju sił zbrojnych z okresu 2-letniego na 4-letni, a okresu planistycznego z 6-letniego na 10-letni - zgodnie z zasadami planowania obronnego w NATO. Projekt przewiduje też, że dodatkowymi przychodami Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych mogą się stać odszkodowania lub kary umowne otrzymane przez jednostki wojskowe w wyniku nieprawidłowej realizacji umów dotyczących zakupu uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz badań naukowych i prac rozwojowych, zwroty wydatków za udzielone wsparcie obcym wojskom, a także darowizny, spadki i zapisy.

Inwestycje we wspólną infrastrukturę wojskową w ramach programu NSIP będzie można przejściowo finansować z budżetu państwa. Projekt zawiera też doprecyzowanie przepisów dotyczących wykonywania specjalistycznych usług wojskowych przez jednostki wojskowe. W praktyce oznacza to odejście od zasady, że musi istnieć ścisły związek między charakterem usługi świadczonej przez jednostkę a planem jej szkolenia. Jednostki wojskowe będą mogły funkcjonować bardziej elastycznie - świadczyć usługi cywilom poza szkoleniem, czyli np. zbudować most, oczyścić teren po powodzi – jeśli wymaga tego interes publiczny lub interes sił zbrojnych.

Inna proponowana zmiana dotyczy możliwości wypłacania zaliczek na poczet zamówień publicznych udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, wyłączonych spod ustawy o zamówieniach publicznych.

Źródło: PAP, inf. własna