Sejm uchwalił nowelizację dot. dowodzenia w czasie wojny - Wydarzenia - Biuro Bezpieczeństwa Narodowego

05.03.2015

Sejm uchwalił nowelizację dot. dowodzenia w czasie wojny

Zmiany w przepisach dotyczących systemu kierowania i dowodzenia armią na czas wojny, m.in. dotyczące kompetencji i zadań naczelnego dowódcy oraz definiujące pojęcie czasu wojny - przewiduje uchwalona w czwartek przez Sejm nowelizacja, której projekt skierował prezydent Bronisław Komorowski. Wiąże się on z reformą systemu kierowania i dowodzenia, wprowadzonym w styczniu ub. roku, i wskazuje, że kompetencje naczelnego dowódcy - powoływanego na czas wojny i podlegającego wtedy prezydentowi - muszą dotyczyć tylko kwestii związanych z obroną państwa.

Zmiany poparło w głosowaniu 252 posłów, 126 było przeciw, a 34 wstrzymało się od głosu.

Prezydent Bronisław Komorowski skierował projekt nowelizacji kilku ustaw, w tym ustawy o powszechnym obowiązku obrony do Sejmu w lipcu 2014 roku; pod koniec sierpnia odbyło się jego pierwsze czytanie na sali plenarnej, po czym projekt został skierowany do dalszych prac w Komisji Obrony Narodowej. 3 marca odbyło się drugie czytanie projektu ustawy.

Reforma ma przede wszystkim na celu: zdefiniowanie ram czasowych obowiązywania kategorii konstytucyjnej „czas wojny”; doprecyzowanie kompetencji Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych; określenie zadań „kandydata” do mianowania na Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych oraz umożliwienie Prezydentowi RP korzystania z pomocy Szefa Sztabu Generalnego WP procesie kierowania obroną państwa.

Obowiązywanie "czasu wojny"

W projekcie proponuje się określenie ram czasowych obowiązywania konstytucyjnego terminu "czas wojny”. O ustanowieniu jego początku i końca Prezydent RP postanawiałby na wniosek Rady Ministrów. Rozwiązanie takie pozwoli na precyzyjne określenie przedziału czasowego, w którym będą mogły być stosowane istotne z punktu widzenia państwa i obywateli przepisy „czasu wojny”.

Kompetencje Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych

Kolejną zmianą jest doprecyzowanie kompetencji Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, będącego organem wykonawczym Prezydenta RP w zakresie kierowania obroną państwa. Zgodnie z projektem, Naczelnemu Dowódcy powinny zostać podporządkowane te wojska i jednostki organizacyjne, które są niezbędne do prowadzenia operacji obronnej w celu odparcia zbrojnej napaści na terytorium RP. Obecna regulacja jego uprawnień może być interpretowana jako przejęcie przezeń w czasie wojny wszystkich władczych kompetencji wobec całości Sił Zbrojnych RP, co oznaczałoby w istocie całkowite przejęcie roli i kompetencji ministra obrony narodowej.

Zadania "kandydata" na naczelnego dowódcę

Postuluje się także ustawowe określenie głównych zadań osoby wskazywanej przez Prezydenta RP, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, do mianowania na Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych. Pozwoli to na właściwe przygotowanie tej osoby do wykonywania zadań wynikających z kompetencji Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych. „Kandydat” powinien m.in. uczestniczyć w ćwiczeniach i grach strategicznych, a także brać udział w procesie planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych i przygotowania Wojennego Systemu Dowodzenia.

Zadania Szefa Sztabu Generalnego WP

W projekcie przewiduje się również poszerzenie kompetencji Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego na czas wojny, poprzez dodanie zadań dotyczących wsparcia Prezydenta RP w kierowaniu obroną państwa. Zapewni to ciągłość merytoryczną planowania, przygotowywania i realizacji zadań operacyjnych, także po powołaniu podległego Prezydentowi Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i przejęciu przez niego dowodzenia.

 

Źródło: PAP, inf. własna