Inwestycje NATO w Polsce
NSIP – NATO Security Investment Programme to Program Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa stworzony w celu wspólnego finansowania projektów umożliwiających osiąganie przez Sojuszu Północnoatlantycki określonych zdolności obronnych. Obejmuje on realizację przedsięwzięć związanych z budową, rozbudową i remontami infrastruktury wojskowej oraz pozyskaniem zasobów materialnych niezbędnych do osiągnięcia tych zdolności.
Program powstał w 1951 r. jako Program Infrastruktury NATO. Nazwa i formuła Programu została zmieniona w 1994 r. na NSIP. W Programie NSIP inwestycje rzeczowe są finansowane ze składek państw członkowskich NATO. Cele i potrzeby określają Dowództwa Strategiczne NATO. Akceptacja zadań Programu NSIP należy do Rady Północnoatlantyckiej. Wydatkowanie zgromadzonych środków leży w gestii Komitetu Inwestycyjny NATO.
Uczestniczenie w Programie NSIP stanowi istotny element budowania potencjału obronnego kraju i polega na wykonywaniu zadań programu na terenie kraju, zapewnieniu możliwości udziału polskich firm w przetargach na terenie kraju i innych państw członkowskich.
Zasadnicze zadania Programu NSIP na terenie Polski wykonuje Ministerstwo Obrony Narodowej, gdzie organem wykonawczym MON – inwestorem NSIP w Polsce jest Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP).
Obiekty wybudowane w ramach Programu NSIP tworzą zasób infrastruktury wspólnej NATO będącej własnością Państwa – Gospodarza. Stanowią ją instalacje wojskowe przewidziane do wspomagania wojsk oraz potrzebne do realizacji planów operacyjnych, umożliwiając wyższym dowództwom NATO skuteczne i efektywne osiąganie zamierzonych celów obronnych.
Łącznie, program NSIP w Polsce obejmuje 8 pakietów inwestycyjnych oraz zakłada realizację 129 zadań. Na dzień 31.12.2013 r. zakończono realizację i przekazano do użytkowania 97 zadań, co stanowi 75 %.
Charakterystyka inwestycji NSIP w Polsce
Wdrażanie zadań NSIP przeprowadza się w ramach następujących pakietów CP:
1. Infrastruktura dla Sił Wzmocnienia NATO w nowoprzyjętych państwach – w pakiecie realizowane są inwestycje dotyczące modernizacji 7 lotnisk a także rozbudowa 5 baz paliwowych oraz 2 baz morskich;
2. Integracja systemu dowodzenia obrony powietrznej Polski, Czech i Węgier z systemem NATINADS – z wyodrębnieniem części elektronicznej i części budowlanej. W pakiecie ujęto zadania dotyczące modernizacji 3 obiektów stanowisk obrony powietrznej oraz instalacje nadawczo-odbiorcze;
3. Zapewnienie systemu wstępnej łączności i informacyjnego wsparcia krajów wstępujących – w pakiecie zawarto zadania umożliwiające uzyskanie możliwości prowadzenia łączności i przesyłania danych zgodnie ze standardami Sojuszu krajów nowoprzyjętych do Sojuszu z Dowództwami i agendami NATO;
4. Stanowiska radarowe dalekiego zasięgu typu BACKBON) – z wyodrębnieniem części elektronicznej i części budowlanej. Pakiet obejmuje budowę i wyposażenie 6 posterunków radarowych a także integrację radarów oraz wykonanie systemu łączności pomiędzy tymi posterunkami a stanowiskami dowodzenia obroną powietrzną;
5. Budowa możliwości operacyjnych systemu dowodzenia obrony i kontroli przestrzeni powietrznej – z wyodrębnieniem części elektronicznej i części budowlanej. W pakiecie ujęto budowę obiektu nowego systemu dowodzenia obroną powietrzną NATO (ACCS) – stanowisko typu ARS w Krakowie;
6. Centrum Szkolenia Sił Połączonych JFTC – pakiet obejmujący budowę obiektów oraz infrastruktury towarzyszącej dla Centrum Szkolenia Sił Połączonych (JFTC) NATO w Bydgoszczy;
7. Morski system łączności i kierowania – składa się z łączności z okrętami na morzu oraz z okrętami w bazach morskich. W pakiecie ujęto zadania dotyczące budowy instalacji łącznościowych w bazach morskich;
8. Modernizacja budynku nr 4 na siedzibę dowództwa 3 batalionu łączności NATO w Bydgoszczy.
Źródło: MON.gov.pl