Konferencja MON na temat realizacji zaleceń Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego - Wydarzenia - Biuro Bezpieczeństwa Narodowego

19.07.2012

Konferencja MON na temat realizacji zaleceń Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego

Wdrożenie zaleceń mających na celu wyeliminowanie nieprawidłowości, które w raporcie wskazała Komisja Badania Wypadków Lotniczych, jest i było dla nas pierwszoplanowym zadaniem. Wiąże się to bezpośrednio z poprawą bezpieczeństwa – powiedział podczas konferencji prasowej sekretarz stanu Czesław Mroczek.

  • mon.gov.pl
    mon.gov.pl
  • mon.gov.pl
    mon.gov.pl

W czwartek 19 lipca br. w Ministerstwie Obrony Narodowej odbyła się konferencja prasowa, której tematem było podsumowanie stanu realizacji w resorcie obrony narodowej zaleceń zawartych w Ramowym programie wdrażania wniosków wynikających z raportu końcowego Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego badającej katastrofę samolotu Tu-154M w rejonie lotniska Smoleńsk Północny.

Ministerstwo Obrony Narodowej zrealizowało już 31 z 44 zaleceń komisji Jerzego Millera badającej przyczyny katastrofy prezydenckiego samolotu TU - 154M. Do końca roku zostanie wdrożonych kolejnych 7 wniosków. Natomiast 5 zaleceń realizowanych jest w ramach bieżącej działalności MON.

Pod koniec lipca 2011 r. Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego opublikowała raport końcowy. Znalazły się w nim 44 zalecenia mające wyeliminować wykryte nieprawidłowości. Na początku sierpnia 2011 r. resort obrony narodowej przyjął Ramowy program wprowadzania zaleceń komisji. W dokumencie wskazano osoby odpowiedzialne za nadzór nad realizacją oraz wykonawców poszczególnych zaleceń. Określono także termin ich wykonania. Jednocześnie powołano pełnomocnika ministra obrony narodowej do spraw wdrożenia rekomendacji raportu Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, którym został  wiceminister Czesław Mroczek.

Za wdrożenie oraz bieżący nadzór nad realizacją programu w Siłach Zbrojnych RP odpowiada szef Sztabu Generalnego WP, a w poszczególnych rodzajach sił zbrojnych – ich dowódcy. Do zapewnienia właściwej realizacji zadań w zakresie wdrażania rekomendacji raportu końcowego powołano zespół monitorujący oraz trzy zadaniowe. W skład zespołu monitorującego zostali powołani m.in. przedstawiciele Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Natomiast w skład zespołów zadaniowych przedstawiciele kancelarii: prezydenta, premiera, Sejmu, Senatu oraz ministerstwa spraw zagranicznych i ministerstwa administracji i spraw wewnętrznych.

Warto zaznaczyć, że część zaleceń zostało zrealizowanych przez resort obrony narodowej jeszcze przed opublikowaniem raportu końcowego komisji. Bezpośrednio po katastrofie samolotu Tu-154M, zostały podjęte działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa wykonywania lotów. Przede wszystkim opracowano i wdrożono rozwiązania systemowe dotyczące m.in. zasad określających bezpieczeństwo przewozu najważniejszych osób w państwie, współpracy czterech kancelarii z BOR czy nadzoru nad szkoleniami w Siłach Powietrznych.

Dzięki podjęciu natychmiastowych działań, w momencie ogłoszenia postulatów komisji, część z nich była już zrealizowana, a prace nad wdrożeniem innych były już mocno zaawansowane. I tak, z 44 zaleceń ujętych w ramowym programie, 6 stało się bezprzedmiotowych ze względu na wycofanie samolotu Tu-154M z eksploatacji. W 2011 r. wykonano 7 zaleceń, a w 2012 r. - kolejnych 18. Aktualnie trwa praca nad wdrożeniem 7 zaleceń, których termin wykonania przewidziano na 2012 r. Ponadto, w ramach bieżącej działalności realizowanych jest 5 zaleceń. Ostatnie polecenie komisji Jerzego Millera (dotyczące wyposażenia samolotów i śmigłowców w środki łączności dalekiego zasięgu), ma zostać sfinalizowane do końca 2014 r.

Wśród najważniejszych dokumentów przyjętych przez MON należy wymienić instrukcję organizacji lotów oznaczonych statusem HEAD (czyli przewozu najważniejszych osób w państwie). Została ona podpisana przez ministra obrony narodowej 2 lutego 2012 r. Zmieniono również decyzje wprowadzające regulamin Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych oraz instrukcję ich organizacji. W marcu 2012 r. podpisano „Porozumienie w sprawie zasad wykonywania lotów z najważniejszymi osobami w państwie”. Z kolei szef Sztabu Generalnego WP wydał rozkaz w sprawie prowadzenia nadzoru nad szkoleniem lotniczym.

Istotną kwestią, w kontekście realizacji wniosków z raportu komisji J. Millera, była decyzja szefa MON w sprawie zmian organizacyjnych w Siłach Powietrznych (z 5 sierpnia 2011 r.). Zgodnie z podpisanym dokumentem rozwiązano 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego oraz przekształcono 1. Bazę Lotniczą w 1. Bazę Lotnictwa Transportowego.

MON opracował również Koncepcję funkcjonowania struktur bezpieczeństwa lotów w Siłach Zbrojnych RP (29 grudnia 2011 r.). Zgodnie z dokumentem odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa lotów ponoszą dowódcy każdego szczebla dowodzenia lotnictwem Sił Zbrojnych RP, a szefem służby bezpieczeństwa lotów jest przedstawiciel personelu latającego, jego zastępcą przedstawiciel personelu inżynieryjno-lotniczego. W koncepcji zaznaczono również, że konieczne jest rozdzielenie kompetencji w zakresie badań wypadków lotniczych czy opracowywania zaleceń od działalności kontrolnej i rozliczeniowej.

***

W Biurze Bezpieczeństwa Narodowego po katastrofie smoleńskiej opublikowano „Zasady i procedury bezpieczeństwa przewozu powietrznego osób zajmujących ważne stanowiska państwowe – Raport”. Raport wskazuje, że podstawowym i głównym wykonawcą zadań transportu VIP-ów powinna pozostać formacja wojskowa. Ponadto, w najbliższych latach powinno się zakupić i wprowadzić na wyposażenie jednostki 6 samolotów średniego zasięgu i 2 samoloty dużego zasięgu oraz śmigłowce, z bezwzględnym wyeliminowaniem obecnie, wyjątkowo niekorzystnej, różnorodności typów sprzętu. Dwa samoloty i dwa śmigłowce powinny być wyposażone jako powietrzne stanowiska (punkty) kierowania państwem, z uwzględnieniem wymagań sytuacji krytycznych (kryzysu i wojny).

Źródło: mon.gov.pl, inf. własna