Prezydent podpisze ustawę usprawniającą kierowanie obroną państwa - Wydarzenia - Biuro Bezpieczeństwa Narodowego

31.03.2015

Prezydent podpisze ustawę usprawniającą kierowanie obroną państwa

Jutro w Belwederze Prezydent Bronisław Komorowski podpisze ustawę o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw, której celem jest usprawnienie kierowania obroną państwa w czasie wojny i dostosowanie go do dynamicznie zmieniających się warunków bezpieczeństwa. Projekt ustawy został skierowany do Sejmu przez Prezydenta RP.

 

ZOBACZ: Tekst ustawy skierowanej do podpisu Prezydenta

ZOBACZ: Uzasadnienie do projektu ustawy przedstawionego przez Prezydenta

 

Nowe rozwiązania pozwolą na skuteczne i elastyczne reagowanie na zagrożenia zewnętrzne, w tym m.in. na elementy wojny hybrydowej, zapewniając ciągłe kierowanie państwem w czasie pokoju, kryzysu i wojny. Stworzą także warunki do lepszego współdziałania Prezydenta i Rządu w kierowaniu obroną państwa oraz przygotowania zawczasu kandydata na Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych.

Stanowisko Prezydenta RP w toku prac nad ustawą reprezentował szef BBN minister Stanisław Koziej, który prezentując uzasadnienie do projektu mówił też, że reforma jest również związana z przeniesieniem priorytetów strategicznych Polski z zaan­gażowania w misje zagraniczne na zadania obrony własnego terytorium.

Założenia przygotowywanych zmian minister Stanisław Koziej konsultował z przedstawicielami Ministerstwa Obrony Narodowej  i innych resortów, ekspertami do spraw obronności oraz przedstawicielami poszczególnych klubów parlamentarnych.

 

ZOBACZ: Wystąpienie szefa BBN podczas pierwszego czytania projektu ustawy

ZOBACZ: Wystąpienie szefa BBN podczas drugiego czytania projektu ustawy

 

Zainstaluj wtyczkę Flasha aby zobaczyć odtwarzacz.
 

 

Kalendarium prac nad ustawą

 

10 lipca 2014

Przesłanie projektu ustawy do Sejmu przez Prezydenta RP

15 lipca 2014

Skierowanie projektu do I czytania na posiedzeniu Sejmu

29 sierpnia 2014

I czytanie na posiedzeniu Sejmu. Skierowanie projektu do Komisji Obrony Narodowej

10 września 2014

Posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i skierowanie projektu do podkomisji nadzwyczajnej

6 lutego 2015

Przedstawienie stanowiska rządu do projektu

4 lutego 2015

Przedstawienie sprawozdania podkomisji na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej

18 lutego 2015

Przyjęcie sprawozdania przez Komisję Obrony Narodowej 

3 marca 2015

II czytanie projektu ustawy na posiedzeniu Sejmu  - skierowanie do III czytania

5 marca 2015

III czytanie projektu ustawy na posiedzeniu Sejmu – uchwalenie ustawy (252 za, 126 przeciw, 34 wstrzymało się)

5 marca 2015

Ustawę przekazano Prezydentowi i Marszałkowi Senatu

19 marca 2015

Przedstawienie stanowiska Senatu. Senat nie wniósł poprawek do ustawy

23 marca 2015

Ustawa została przekazana Prezydentowi do podpisu przez Marszałka Sejmu

 

Wprowadzane zmiany

 

Ustawa wskazuje sposób określania ram czasowych obowiązywania kategorii konstytucyjnej „czas wojny”; doprecyzowuje kompetencje Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych; określa zadania „kandydata” do mianowania na Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych oraz umożliwia Prezydentowi RP korzystania z pomocy Szefa Sztabu Generalnego WP w procesie kierowania obroną państwa.

Obowiązywanie "czasu wojny"

O ustanowieniu początku i końca „czasu wojny” Prezydent RP będzie postanawiał na wniosek Rady Ministrów. Rozwiązanie takie pozwoli na precyzyjne określenie przedziału czasowego, w którym będą mogły być stosowane istotne z punktu widzenia państwa i obywateli przepisy „czasu wojny”.

Kompetencje Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych

Ustawa doprecyzowuje kompetencje Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, podporządkowanego Prezydentowi RP podczas kierowania przez niego obroną państwa. Zgodnie z ustawą Naczelnemu Dowódcy będą podlegały te wojska i jednostki organizacyjne, które są niezbędne do prowadzenia operacji obronnej w celu odparcia agresji. Dotychczasowa regulacja jego uprawnień mogła być interpretowana jako przejęcie przezeń w czasie wojny wszystkich władczych kompetencji wobec całości Sił Zbrojnych RP, co oznaczałoby w istocie całkowite przejęcie roli i kompetencji ministra obrony narodowej.

Zadania "kandydata" na naczelnego dowódcę

Ustawa określiła także główne zadania osoby wskazywanej przez Prezydenta RP, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, do mianowania na Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych. Pozwoli to na właściwe przygotowanie tej osoby do wykonywania zadań wynikających z kompetencji Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych. „Kandydat” będzie m.in. uczestniczył w ćwiczeniach i grach strategicznych w roli Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, a także brał udział w procesie planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych i przygotowania Wojennego Systemu Dowodzenia.

Zadania Szefa Sztabu Generalnego WP

Ustawa poszerzyła kompetencje Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego na czas wojny, poprzez dodanie zadań dotyczących wsparcia Prezydenta RP w kierowaniu obroną państwa. Zapewni to ciągłość merytoryczną planowania, przygotowywania i realizacji zadań operacyjnych, także po powołaniu podległego Prezydentowi Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i przejęciu przez niego dowodzenia, a tym samym ułatwi współdziałanie Prezydenta i Rady Ministrów w kierowaniu obroną państwa w czasie wojny.