IV Forum Bezpieczeństwa Morskiego - List Szefa BBN - Wydarzenia - Biuro Bezpieczeństwa Narodowego

24.01.2019

IV Forum Bezpieczeństwa Morskiego - List Szefa BBN

Szanowni Panowie Ministrowie,
Szanowni Parlamentarzyści,
Szanowna Pani Prezes,
Szanowny Panie Admirale, Magnificencjo, Rektorze-Komendancie,
Szanowni Panowie Admirałowie, Panie i Panowie Oficerowie, Podoficerowie, Marynarze,
Szanowni Państwo – Uczestnicy IV Forum Bezpieczeństwa Morskiego,

Bardzo dziękuję organizatorom za tradycyjne już zaproszenie Biura Bezpieczeństwa Narodowego do objęcia patronatem i wzięcia udziału w Forum Bezpieczeństwa Morskiego. To znamienne, że kluczowe analizy i debaty poświęcone tematyce bezpieczeństwa, każdego roku zaczynamy właśnie z morskiej perspektywy.

Jej znaczenie dla interesów państwa powinno być zdecydowanie mocniej dostrzegane, o czym pisaliśmy w wielokrotnie analizowanej w poprzednich latach na Forum Strategicznej Koncepcji Bezpieczeństwa Morskiego RP. Ubiegły rok w wielu aspektach udowodnił, że ujęte w niej analizy doskonale odzwierciedlają rzeczywistość, realizującą się na naszych oczach.

To właśnie na morzach i akwenach wodnych rozegrało się szereg wydarzeń, które mają i będą miały istotne znaczenie dla bezpieczeństwa Polski, regionu i szerzej rozumianego bezpieczeństwa międzynarodowego. Można tu wymienić tylko najważniejsze z nich; incydent w Cieśninie Kerczeńskiej, całościowo postrzegana agresywna polityka Rosji na Morzu Czarnym, porwanie polskich obywateli przez piratów u wybrzeży Nigerii, europejski kryzys migracyjny, którego jednym z głównych teatrów jest Morze Śródziemne, ale z drugiej strony także zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju poprzez dostawy gazu skroplonego z Kataru, a także ze Stanów Zjednoczonych, właśnie drogą morską.

Polska nie może pozostać obojętna wobec wzrostu znaczenia bezpieczeństwa morskiego, które w coraz większym stopniu – bezpośrednio lub pośrednio – wpływa na sytuację naszego kraju w wielu dziedzinach.

Właśnie w związku z potwierdzaniem się przesłanek, jakie analizowano w SKBM, chciałbym podkreślić, że konieczne jest również rozpoczęcie wdrażania zamieszczonych w niej wniosków. W ogólnym ujęciu zostały one potwierdzone w rekomendacjach do nowej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego, które BBN opracowało i przesłało Ministerstwu Obrony Narodowej. Postulujemy w nich wykorzystanie potencjału i szans wynikających z nadmorskiego położenia Polski oraz odbudowanie szerokiego spektrum zdolności sił morskich, zwłaszcza Marynarki Wojennej RP, do ochrony i obrony interesów morskich państwa, w sposób umożliwiający współdziałanie w układzie sojuszniczym.

Biuro Bezpieczeństwa Narodowego podtrzymuje stanowisko, zgodnie z którym najwłaściwszym rozwiązaniem, zapewniającym Polsce zdolności do zabezpieczenia morskiej racji stanu byłoby wyposażenie floty w kilka uniwersalnych, wielozadaniowych jednostek klasy fregata. Mam nadzieję, że w najbliższym czasie zostaną przyjęte rozwiązania, które przywrócą właściwy potencjał polskim siłom morskim, ale także zapewnią odpowiedni poziom zdolności w okresie przejściowym. Rezygnacja z ofert, które pojawiły się w ubiegłym roku powinna przyspieszyć decyzje w tym obszarze. Sprawa ich podjęcia w trybie pilnym wynika również z oczekiwań podmiotów przemysłu zbrojeniowego, w tym przede wszystkim stoczniowego, które nie odniosły do dziś spodziewanych korzyści.

Jestem przekonany, że kolejna edycja Forum Bezpieczeństwa Morskiego będzie doskonałą okazją do przedyskutowania tych problemów i wypracowania podpowiedzi dla decydentów. Wierzę, że jak co roku da też możliwość zapoznania się z nowymi propozycjami technologicznymi, dedykowanymi bezpieczeństwu morskiemu.

Organizatorom Forum – Akademii Marynarki Wojennej i Zarządowi Targów Warszawskich – życzę owocnego przebiegu przedsięwzięcia i wielu kolejnych edycji tego, mającego już swoją renomę, wydarzenia. Pozdrawiam jednocześnie panelistów, uczestników debat oraz wszystkich gości, życząc ciekawych dyskusji, wymiany poglądów i doświadczeń, których efektem będzie pogłębienie wiedzy i rozszerzanie się grona osób, którym sprawy morskie nie są obojętne.

 

Szef BBN, Sekretarz Stanu
Paweł Soloch