Wystąpienie zastępcy Szefa BBN na konferencji „Nowoczesne technologie dla bezpieczeństwa kraju i jego granic” - Wydarzenia - Biuro Bezpieczeństwa Narodowego

20.11.2019

Wystąpienie zastępcy Szefa BBN na konferencji „Nowoczesne technologie dla bezpieczeństwa kraju i jego granic”

20 listopada br. zastępca szefa BBN minister Dariusz Gwizdała wziął udział w otwarciu XV Konferencji „Nowoczesne technologie dla bezpieczeństwa kraju i jego granic 2019”, poświęconej obronności, modernizacji sił zbrojnych w Europie i zmieniającym się wyzwaniom geopolitycznym. BBN objęło konferencję patronatem honorowym.

 

***

Wystąpienie ministra Dariusza Gwizdały

 

Szanowni Państwo!

Serdecznie witam wszystkich uczestników Międzynarodowej Konferencji „Nowoczesne technologie dla bezpieczeństwa kraju i jego granic 2019”. To jubileuszowa Konferencja, odbywająca się po raz piętnasty. Gratuluję jej organizatorom na czele z panią Prezes Zarządu Targów Warszawskich, p. Grażyną Ewą Karłowską. BBN corocznie wspiera Konferencję. Cieszę się, że także i w tym roku mogłem przyznać Patronat Honorowy Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego dzisiejszej Konferencji.

Tegoroczna tematyka konferencji, obejmująca takie zagadnienia jak geopolityczna wizja napięć globalnych; inicjatywa Trójmorza jako platforma współpracy infrastrukturalnej państw regionu Europy Środkowej oraz współpraca przemysłów obronnych, pokazuje na dynamikę zmian w środowisku bezpieczeństwa w wymiarze zarówno regionalnym, jak i globalnym. To ważne, by rozmawiać na te tematy, bo to właśnie zagrożenia i wyzwania środowiska międzynarodowego wpływają na kierunki rozwoju naszego własnego potencjału bezpieczeństwa, który musi tym zagrożeniom sprostać.

Dlatego w swym wystąpieniu otwierającym dzisiejszą dyskusję chciałbym poruszyć trzy punkty: po pierwsze, mam dla Państwa złą wiadomość; po drugie, mam dla Państwa dobrą wiadomość i po trzecie, mam dla Państwa pracę domową.

Jeśli chodzi o złą wiadomość, to od zeszłorocznej Konferencji sytuacja bezpieczeństwa się nie poprawiła. Przeciwnie, zagrożenia i wyzwania nasilają się. Trwa konflikt rosyjsko-ukraiński. Przypomnę tutaj incydent ostrzelania i zarekwirowania ukraińskich okrętów oraz zatrzymania 24 ukraińskich marynarzy w Cieśninie Kerczeńskiej w listopadzie ubiegłego roku. Rosja narusza podstawowe zasady prawa międzynarodowego, łamie traktaty rozbrojeniowe, stale rozwija swój potencjał wojskowy, w tym o charakterze ofensywnym oraz przeprowadza duże ćwiczenia wojskowe, w których scenariuszem jest konflikt z NATO, a Polska i państwa bałtyckie są areną głównego starcia.

Obok flanki wschodniej, kluczowej z naszej perspektywy, widzimy szereg wyzwań na flance południowej. Sytuacja bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie wciąż pozostaje niestabilna. Wskażę tylko, że w nową fazę wszedł konflikt w Syrii po wkroczeniu Turcji do północnych obszarów Syrii.

W wymiarze globalnym zaostrza się strategiczna rywalizacja między Stanami Zjednoczonymi a Chinami, w której swoją rolę odgrywa również Rosja.

Po drugie jest jednak i dobra wiadomość. Ostanie lata to czas wzmacniania rozwoju i modernizacji Sił Zbrojnych RP, zwiększania ich liczebności oraz poprawy zdolności, a także wzmacniania współpracy sojuszniczej. Proces modernizacji Sił Zbrojnych w ostatnim czasie został obudowany konkretnymi formalnymi ramami. Po przeprowadzeniu pierwszego etapu strategicznej gry obronnej Kraj-19, Prezydent RP Andrzej Duda 30 lipca br. podpisał Postanowienie w sprawie określenia „Głównych kierunków rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i ich przygotowań do obrony państwa na lata 2021-2035”. Dokument ten został opracowany we współpracy Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Ministerstwa Obrony Narodowej wraz ze Sztabem Generalnym Wojska Polskiego, uruchamiając kolejny cykl planistyczny w Siłach Zbrojnych na lata 2021-2035.

Następnie 10 października br. Minister Obrony Narodowej, p. Mariusz Błaszczak zatwierdził „Plan Modernizacji Technicznej na lata 2021-2035” z uwzględnieniem 2020 roku. Nowy Plan przewiduje wydatki w wysokości 524 miliardów złotych na nowe uzbrojenie i wyposażenie. To olbrzymie środki, które muszą zostać wydane w sposób rozsądny, planowy i z korzyścią zarówno dla polskiej armii, jak i dla podmiotów polskiego przemysłu obronnego.

W wymiarze sojuszniczym należy odnotować postępującą adaptację strategiczną NATO, nakierowaną na wzmocnienie sojuszniczego potencjału odstraszania i obrony. Zasadnicze znaczenie mają też siły amerykańskie rozmieszczone na wschodniej flance NATO, w tym w Polsce oraz siły sojusznicze w ramach eFP. Ich obecność daje jasno do zrozumienia, że atak na jednego Sojusznika będzie uważany za atak na cały Sojusz. Jest to ważne nie tylko dla naszego regionu, ale także dla całej Europy.

Strategiczne partnerstwo z USA jest dla Polski kluczowe, a zaangażowanie USA w naszym regionie jest wpisane w logikę sojuszniczą. Stosunki polsko-amerykańskie osiągnęły dziś najlepszy poziom w swej historii. To m.in. wynik doskonałych relacji Prezydentów Andrzeja Dudy i Donalda Trumpa. Deklaracja o wzmocnieniu polsko-amerykańskiego partnerstwa w dziedzinie bezpieczeństwa podpisana 12 czerwca br. oraz Deklaracja na temat pogłębiania współpracy obronnej podpisana 23 września br. stanowią nową jakość w naszych relacjach z USA. Dokumenty te tworzą podstawy do dalszego zwiększania wojskowej obecności USA w Polsce.

Wzmacniany jest też wymiar bezpieczeństwa i obrony w ramach Unii Europejskiej. Polska aktywnie uczestniczy w tym procesie, m.in. poprzez swój udział w Stałej Współpracy Strukturalnej.

Prezydent Andrzej Duda szczególną wagę przywiązuje również do współpracy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Stąd, z jego inicjatywy zostały uruchomione nowe formaty współpracy regionalnej, tj. Trójmorze - wspólna inicjatywa prezydentów Polski i Chorwacji dotycząca współpracy krajów Europy Środkowo-Wschodniej w obszarach infrastruktury, energetyki, transportu, cyfryzacji i gospodarki oraz, uruchomiona wspólnie z Rumunią, Dziewiątka Bukaresztańska - regionalna inicjatywa służącą koordynacji stanowisk i wymianie poglądów państw wschodniej flanki NATO na tematy związane z twardym bezpieczeństwem.

Na koniec, i to jest trzeci punkt mojej wypowiedzi, chciałbym zostawić Państwa z zadaniem domowym.

Dynamika sytuacji bezpieczeństwa na świecie wymusza konieczność stałego unowocześniania technologii i dostosowywania ich do aktualnych zagrożeń oraz potrzeb w zakresie bezpieczeństwa i obrony granic. Bez wykorzystania nowoczesnych technologii trudno wyobrazić sobie dziś nowoczesne, dobrze zorganizowane i bezpieczne środowisko bezpieczeństwa.

Ważną częścią zintegrowanego systemu bezpieczeństwa narodowego jest rodzimy sektor zbrojeniowy. Przemysł ten powinien być gwarantem również w sferze zapewnienia bezpieczeństwa dostaw oraz produkcji kluczowych elementów sprzętu i uzbrojenia oraz poprzez współpracę z ośrodkami naukowo-badawczymi na rzecz obronności, konsolidować innowacyjne rozwiązania i projekty, a także rozwijać współprace polskich podmiotów i zagranicznych firm zbrojeniowych.

Polski przemysł musi aktywnie wpisać się w przyjęty Plan Modernizacji Technicznej na lata 2021-2035. Liczę, że dzisiejsza Konferencja pomoże zidentyfikować obszary, gdzie rodzimy przemysł zbrojeniowy może włączyć się w realizację Planu. To jest właśnie wartość dodana takich dyskusji i takich konferencji jak dzisiejsza.

Kończąc, pragnę pogratulować organizatorom cennej inicjatywy, a wszystkim uczestnikom życzyć konstruktywnej i owocnej wymiany poglądów oraz wielu ciekawych dyskusji. Wierzę, że udział w Konferencji będzie doskonałą okazją, by podzielić się wiedzą i doświadczeniem przez specjalistów i ekspertów oraz instytucje zaangażowane w działania na rzecz bezpieczeństwa.

Jestem także przekonany, że zaproponowana przez organizatorów formuła zaowocuje rzeczowymi wnioskami i rekomendacjami, które będą ważnym głosem w trwającej dyskusji na temat rozwoju technologii obronnych wspierających modernizację Sił Zbrojnych RP w kontekście dostosowania ich do współczesnych wyzwań.

Dziękuję za uwagę